مواد غذایی کاهنده کلسترول خون

در صورتی که سطح کلسترول خون شما بالا باشد (سطح کلسترول خون 240میلی گرم در دسی لیتر یا بالاتر)هر گامی که در جهت کاهش آن برمیدارید میتواند خطر حمله قلبی را بطور قابل توحهی کاهش دهد.مثلا به ازای هر 10% کاهش کلسترول خون خطر حمله قلبی 20% تا 30% کاهش می یابد.

 

راههای مختلفی برای کاهش کلسترول خون وجود دارد. کاهش وزن در صورت نیاز، فعالیت بیشتر و انتخاب غذاهای سالم که به مهمترین آنها در زیر اشاره میگردد.

1-انتخاب چربی سالم:از خوردن چربی های اشباع شده و شاخه دار اجتنباب شود. این دسته از چربیها باعث افزایش ال دی ال مضر خون و کاهش اچ دی ال که محافظ قلب است میشود.چربیهای اشباع نشده را میتوان در ماهی ، آجیل و روغن های گیاهی یافت.

2-استفاده از غلات سبوس دار:نان های سبوس دار ،غلات و حبوبات به تنظیم و تعادل قند خون کمک میکنند و فیبر درون آنها نیز کمک به کاهش سطح ال دی ال خون میکند.

 

3-گزینه های سالم دیگر: میوجات و سبزیجات جایگزین های بسیار خوبی برای مواد غذایی فرآوری شده و شیرین میباشند و همچنین شیر بدون چربی و یا کم چرب بجای شیر پر چرب استفاده شود.

دکتر امیر کریمی